De kracht van zakelijk bloggen

Steeds vaker verschijnen nieuwe blogs in de wereld van schrijvers. Toch is er een goed onderscheid te maken. Veel van deze schrijvers vinden het leuk om hun verhalen te delen. De thema’s zijn ontzettend verschillend. De één schrijft graag over moederschap, terwijl de ander dol is op het schrijven van vakantieverhalen. De meeste blogs zijn persoonlijk, maar er zijn ook mensen die graag zakelijk bloggen. Daar gaan we het over hebben vandaag. Want zakelijk bloggen vereist toch wel een andere aanpak dan een persoonlijke blog. Het is goed om op de beginnersfouten te letten wanneer je een zakelijke blog wilt opstarten. Dit zijn enkele fouten die mensen maken tijdens het zakelijk bloggen:

  • Geen doelpubliek en geen strategie;
  • Je maakt gebruik van een gratis blog;
  • Er is geen mailinglist opgesteld.

Het is goed om te onthouden dat iedere blog een publiek heeft. Wanneer je voor de lol een blog bijhoudt, heb je vaak minder zicht op het publieksidee. Bij een zakelijke blog is een doelpubliek juist van groot belang. Je moet weten wat de lezers belangrijk vinden en daarop inspelen. Het hebben van de juiste strategie kan ervoor zorgen dat je goed kunt inspelen op het onderwerp van jouw blog. Wanneer je start met zakelijk bloggen is het goed om te beseffen dat je met een gratis blog niet kunt groeien. Een zakelijke blog kun je daarom het beste doen op een eigen domein. Zo kun je je blijven ontwikkelen en heb je ook het voordeel dat je de regie in eigen handen hebt. Het hebben van een mailinglist is wellicht niet meteen de grootste fout die je kunt maken. Toch is het handig om je te realiseren dat mensen graag op een eenvoudige manier alles bijhouden. Dit geldt ook voor zakelijke blogs. Zorg er daarom voor dat je een mailinglist aanmaakt. Zo kunnen bezoekers zich inschrijven en blijven ze op de hoogte wanneer je weer een nieuwe blog online hebt gezet.

Zakelijk bloggen en toch informeel zijn?

Wanneer je aan zakelijk bloggen denkt, dan denk je ook aan formele berichten. Toch raden we je dat af. Zakelijk bloggen betekent namelijk alsnog informele berichten schrijven. Het verschil tussen een zakelijke blog en een zakelijk informatiebericht is dat je met een blog ook reacties wilt uitlokken. Het is dan verstandig om informele teksten te schrijven. Zo kom je dichterbij de lezer. Dat is immers wat je wilt bereiken. Als informele schrijver houd je tevens rekening met het aantal teksten die je per maand wilt opleveren. Hoe meer teksten er worden gedeeld, hoe vaker je waarschijnlijk zult worden bekeken. Hoe sterker jouw SEO-teksten zijn, hoe hoger je in Google komt te staan. Bloggen is leuk, maar zakelijk bloggen moet je leren. Een huis staat toch ook niet zonder zijn fundering? Zorg daarom voor een goede basis. Dit kost misschien even flink wat tijd. Zodra je de basis hebt, kun je aan de slag. Het is tijd om jouw eigen plekje op het internet te veroveren.

Samen doen

Wil jij een zakelijke blog opstarten, maar weet je niet zo goed hoe je dat aanpakt? Yvonne Rengers is één van de vrouwen die succesvol is in het zakelijk bloggen. Trek aan de bel en maak een afspraak met Yvonne Rengers. Jij bedenkt de opzet, maar zij helpt jou met het ontwikkelen van deze opzet. Ook zo zul jij zakelijk bloggen leuk vinden. Stap voor stap veroveren we de digitale wereld en trekken we de lezers met je mee. Kijk op http://yvonnerengers.nl/ voor meer informatie en alle contactgegevens. Succes.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn