Een bedrijfsfilm laten maken voor je organisatie

Een bedrijfsfilm kan op veel manieren worden gebruikt, van posts op sociale media tot advertenties en marketingsites. Maar hoe kun je een script schrijven en een bedrijfsfilm laten maken volgens dat script? Het lijkt ingewikkeld, toch? Nou, het is eigenlijk best simpel! Ongeacht welk bedrijf, het budget of de reden voor de video, elke video vertrekt en volgt dezelfde standaard, van het eerste idee tot de uiteindelijke snit. Voordat je gaat zitten om je video uit te schrijven, wil je een stapje terug doen en overwegen waarom je in de eerste plaats een video wilt maken. Een bedrijfsfilm laten maken is een investering, dus het is belangrijk om glashelder over je doel van de film na te denken voordat je de dialoog begint te schrijven. Bijvoorbeeld: misschien ben je pas je bedrijf gestart en wil je een video die jouw merk of missie introduceert aan webbezoekers. Of misschien hebt je een nieuwe productlijn die verdere uitleg aan potentiële kopers nodig heeft. Of misschien voer je gewoon een uitverkoop uit en heb je een video nodig die mensen ertoe aanzet om actie te ondernemen. Als je meerdere doelen hebt, kun je overwegen om voor elk doel een bedrijfsfilm te laten maken. Eén ding om op te merken: als je meerdere doelen hebt, is het beter om meerdere video’s te overwegen. Hoe meer doelen (of ideeën) je in één video probeert te proppen (met name een korte film), hoe groter de kans dat je het script gaat compliceren en je publiek in verwarring zult brengen. Nadat je hebt bepaald waarom een bedrijfsfilm laten maken je voordelen kan brengen, is het tijd om te kijken naar mogelijke aanwijzingen voor hoe je je video tot leven kunt brengen. Hier zijn enkele veelvoorkomende redenen waarom veel bedrijven een bedrijfsfilm laten maken:

  • meer aandacht voor hun merk of bedrijf
  • om de verkoop te stimuleren
  • meer verkeer en bezoekers naar hun website
  • om de betrokkenheid van klanten te vergroten

Een bedrijfsfilm laten maken heeft een richting nodig

Nu dat je je doel hebt gevonden, zou het een beetje makkelijker moeten zijn om de richting van je film te bepalen. Stel dat je een nieuw bedrijf bent dat een introductievideo wilt maken voor op je site. Het doel van de video zou moeten zijn om je merk te introduceren en mensen aan te melden. In dit geval zou je film meer in de richting van ‘inleidend’ of ‘verklarend’ moeten zijn. Vaak kun je merken dat een combinatie van verschillende richtingen zinvol is. Je kunt je publiek vertellen wie je bent en je missie uitleggen. Als je jouw video meer een toegelichte waarde wilt geven, kun je opteren om iets uit te leggen hoe het werkt. En als je wilt dat je publiek actie onderneemt, laat hen iets doen. Voor de goedkeuring van je product kun je verwijzen naar een beroemdheid of een bepaalde erkenning van een influencer. Maar je richting kan ook informatie zijn, zoals bijvoorbeeld je publiek informeren over een specifiek onderwerp. Entertainment is iets wat altijd werkt bij een bedrijfsfilm laten maken. Denk hierbij aan het verrassen of inspireren van jouw publiek met verhalen, humor, enz. Zodra je je doel en richting hebt gevonden, is het tijd om je aanpak verder te verfijnen door de toon, de duurtijd en stijl voor je bedrijfsfilm te bepalen.

Details uitwerken

Ervan uitgaande dat je een los idee hebt voor je video, is het nu tijd om de details verder uit te werken. Je wilt niet dat je film een fiasco wordt, dus is het beter om een professioneel productiehuis als LvdPut in te huren. Bekijk het krachtige portfolio online lvdput.nl. 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn