Nieuwe wetgeving voor etiketten

Het is belangrijk voor u om op de hoogte te zijn van de nieuwe vordering (EU) Nr. 1169/2011. Het kan zo zijn dat deze vordering grote gevolgen kan hebben voor uw huidige etiket. Als u voedingsmiddelen verkoopt of verpakt dan weet u dat u hierbij aan bepaalde regels moet voldoen. U mag bijvoorbeeld geen leugens erop vermelden en u moet erop vermelden wat de consument in het voedingsmiddel zal aantreffen. Maar ook de lay-out van de etiketten moeten aan bepaalde regels voldoen. Wanneer u zich hier al langere tijd mee bezig houdt dan weet je natuurlijk precies wat deze regels zijn. Daarom is het juist belangrijk om deze nieuwe wetgeving goed door te nemen en de veranderingen door te voeren in uw etiketten. De nieuwe wetswijziging heeft onder andere betrekking op de volgende zaken:

  • lettergrootte
  • voedingswaardevermelding
  • onderscheidende typografie in allergenen

Deze wijziging gaat per 13 december 2014 in en is geldig op alle producenten van levensmiddelen, detailhandel en groothandel. Vanaf deze datum mag er niet meer op de oude wijze geëtiketteerd worden. Doet u dit toch? Dan kunt u hier een fikse boete voor verwachten. Houd er dus bij het maken van uw nieuwe etiketten rekening mee dat u vanaf deze datum de nieuwe regelgeving in acht neemt. Het is aan te raden om de lijst met veranderingen door te nemen en direct door te voeren. Zo loopt u niet het risico om een boete te krijgen voor het vergeten of verkeerd etiketteren van uw producten. Het kan natuurlijk best lastig zijn om deze verandering allemaal in keer door te voeren. Dat begrijpen wij bij Altrif Label en daarom bieden wij u ondersteuning aan bij het veranderen van uw etiketten. Bij Altrif Label zorgen wij er dan voor dat de etiketten van uw bedrijf volledig naar uw wens opgemaakt worden met de nieuwe wetswijziging erin verwerkt. Ook wanneer u behoefte heeft aan meer informatie kunt u met ons contact opnemen. Wij voorzien u graag van meer informatie omtrent deze wetswijziging.

Betere etiketten voor uw bedrijf

Wanneer u levensmiddelen produceert is het natuurlijk van belang dat u juiste informatie op de etiketten zet. Hier bent u uiteraard zelf verantwoordelijk voor. Maar u kunt er natuurlijk wel voor kiezen om de lay-out van uw etiketten door Altrif Label te laten ontwerpen. Zij hebben ten eerste een duidelijk beeld van alle wetten die nu zijn veranderd en degene die nog steeds van kracht zijn. Denk hier bijvoorbeeld ook aan dat u de lettergrootte van een bepaalde grootte moet laten zijn. Heeft u te maken met verpakkingen van meer dan 80 cm²? Dan moet de lettergrootte minimaal 12 mm groot zijn. Verpakkingen die kleiner zijn dan 80 cm² moet de lettergrootte minimaal 0,9 mm zijn. Daarnaast moet de voedingswaardevermelding van groot naar klein. Deze wetgeving is al een tijd geleden aangekondigd en al veel bedrijven zijn al enige tijd bezig om de veranderingen door te voeren. Zij hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om de veranderingen per productgroep door te voeren op hun etiketten. Dit geeft de consumenten die deze producten kopen ook de kans om te wennen aan de nieuwe etiketten. Dit kan ervoor zorgen dat mensen niet ineens gaan twijfelen aan de producent of de etiketten. Ook moet er op de nieuwe etiketten informatie staan over allergenen door gebruik te maken van typerende typografie. Zit er bijvoorbeeld melk in een product? Dan moet dit er opvallend op staan. Zo kunnen de mensen die lactose intolerant zijn makkelijk en snel zien of zij het product dat zij in hun handen hebben ook daadwerkelijk mogen hebben. De duidelijke vermelding van allergenen geldt niet alleen voor etiketten. Ook voor restaurants geldt deze nieuwe regelgeving. Zij worden verplicht om op de menukaart of elders te vermelden of de klant met een bepaalde allergie het gerecht wel of niet kan eten.

Meer duidelijkheid voor de klant op etiketten

De nieuwe regelgeving voor etiketten is ingezet om meer duidelijkheid te creëren voor de consument die de producten graag koopt. Voordat de nieuwe wetgeving voor etiketten van kracht ging was er vaak onduidelijkheid onder consumenten over wat er nu precies in een bepaald product zat. Ook waren er bijvoorbeeld minder duidelijke regels omtrent de lettergroottes en daardoor kon het wel eens gebeuren dat consumenten de etiketten niet konden lezen. Met de nieuwe wetgeving hopen ze dat te voorkomen en dat er zo voor iedere consument duidelijkheid gecreëerd wordt over de producten die ze kopen. In deze tijd is dat ook een belangrijk thema dat speelt. Steeds meer consumenten vinden het belangrijk om te weten wat er in hun producten zit en ze hopen eigenlijk altijd achter die informatie te komen door de etiketten te lezen. Deze zijn echter niet altijd even duidelijk. Ook als producent is het dus belangrijk, zelfs los van de regelgeving, om duidelijke etiketten te creëren waar de klanten blij van worden. Als producent zult u dan hoogstwaarschijnlijk ook merken dat uw product beter verkocht wordt. Zeker als het voldoet aan de vele gezondsheidskenmerken die mensen inmiddels aan hun voedsel stellen. Als bedrijf moet u dus aan een heleboel dingen denken wanneer uw etiketten aan het ontwerpen bent. Wanneer u het echter in een keer goed doet kunt u het wel in een keer voor al uw producten doen en heeft u er daarna geen omkijken meer naar. Tenzij u natuurlijk iets verandert in uw producten dan zult u daar wel iets aan moeten doen.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn