Proces verbeteren

Moet jij binnen jouw bedrijf ook het proces verbeteren? Dat kan soms gewoon noodzakelijk zijn om betere resultaten te behalen. Soms kijk je naar jezelf en naar je concurrenten en dan vraag je je af hoe het toch kan dat zij het zoveel beter doen, zakelijk gezien. Jij hebt immers ook een heel goed product of een heel goede dienst en je probeert dit ook zo goed mogelijk in de markt te zetten. Hoe kan het dan toch dat jij het minder goed doet dan je competitie? Dat kan aanleiding zijn om aan de slag te gaan met proces verbeteren. Het kan zijn dat er binnen jouw zaak bepaalde onderdelen niet helemaal gestructureerd verlopen, dat het minder efficiënt gaat dan eigenlijk zou moeten. Dit kan leiden tot ontevredenheid bij klanten, omdat zij te lang op een antwoord moeten wachten of op de levering van hun product. Ook kan er ergernis bij werknemers ontstaan, hun motivatie kan naar beneden gaan. Zelfs kan de kwaliteit van je diensten of producten achteruit gaan. Dat wil je natuurlijk allemaal heel graag voorkomen en je proces verbeteren is daarvoor de oplossing!

Proces verbeteren noodzakelijk

Er zijn dus verschillende gevolgen als jouw bedrijfsprocessen niet optimaal verlopen:

  • werknemers raken minder gemotiveerd
  • klanten raken geïrriteerd
  • producten of diensten worden minder goed
  • de winst wordt lager en de concurrentie haalt je in

Het proces verbeteren binnen jouw bedrijf is dan ook aan te raden, op die manier voorkom je dat je maar achteruit blijft gaan en dat uiteindelijk jouw onderneming misschien zelfs ten onder gaat. Vaak gaat het bovendien niet eens om heel grote veranderingen die noodzakelijk zijn, die het verschil kunnen maken. Het proces verbeteren is allereerst een kwestie van analyseren hoe alles binnen jouw zaak nu verloopt en wat voor obstakels er eventueel zijn, welke zaken ervoor zorgen dat er niet zo efficiënt en goed mogelijk gewerkt kan worden. Zoals gezegd gaat het vaak om relatieve kleine dingen, die je met een paar simpele stappen op kunt lossen. Aan de hand van de procesanalyse, kan er gekeken worden naar wat deze dingen zijn en hoe je daar een verandering in aan kunt brengen. Vervolgens is het een kwestie van de gewenste veranderingen implementeren. Je zult daarna al snel verbeteringen opmerken, zowel in de sfeer als in bedrijfsresultaten. Als je denkt dat het proces verbeteren nodig is, wacht dan niet onnodig lang hiermee, maar ga er gewoon mee aan de slag!

Riktade houdt het simpel

Nu denken veel ondernemers dat het proces verbeteren een dure aangelegenheid is, maar het ligt er maar net aan wie je hiervoor inschakelt. Kies jij voor Riktade, dan wordt er gekozen voor een minimalistische aanpak. Dat betekent niet dat er half werk geleverd wordt, maar er wordt een focus gelegd op die punten die het meeste verschil kunnen maken. Zo heb je met relatief weinig veranderingen een zo groot mogelijk resultaat. Door deze minimalistische aanpak, blijven de kosten ook beperkt, terwijl de opbrengsten van het proces verbeteren snel duidelijk zullen zijn. Met andere woorden, je hebt te maken met een korte terugverdientijd. Bij Riktade.nl draait het om duidelijkheid en helderheid, om een snelle oplossing voor de problemen die jij ervaart. Door doelgericht aan de slag te gaan, kan de zaak snel ten goede worden gekeerd. Hiervoor maken zij gebruik van bijvoorbeeld de technieken Lean en Prince2. Deze hebben zich door de jaren heen sterk bewezen en ook voor jouw bedrijf kunnen ze veel betekenen. Wil jij het proces verbeteren binnen jouw onderneming? Vraag dan zeker eens naar wat Riktade voor jou kan doen!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn