Waarom een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

duomarketresearch - MedewerkerstevredenheidsonderzoekVeel werkgevers vragen zich vaak af wat het nut is van een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Je kunt immers toch gewoon zelf vragen aan je personeel hoe tevreden ze zijn en dergelijke? Waarom is er dan een speciaal medewerkerstevredenheidsonderzoek nodig? Het probleem met mensen op de man af vragen wat ze echt vinden is dat ze geneigd zijn om te liegen. Vooral als je het als werkgever direct aan ze vraagt. Een werknemer gaat immers niet zo maar zeggen dat hij of zij ontevreden is. Vandaar dat je een anonieme ideeënbus hebt en niet een ideeënbus waar je je suggesties met naam en toenaam in deponeert. Daarnaast is het ook zo dat je niet zo maar precies in kaart brengt wat werknemers vinden, omdat er vele deelonderwerpen zijn waar ze een mening over hebben. Iemand kan heel tevreden zijn omdat hij of zij in een super gezellig team functioneert, maar tegelijkertijd kan deze persoon ontevreden zijn over de productiviteit omdat het in principe te gezellig is. Voor een werkgever is het belangrijk om dit soort onderscheiden helder te hebben, want een tevreden werknemer wil niet zeggen dat deze werknemer tevreden is over de juiste zaken. Iemand die tevreden is over werkdruk omdat die druk afwezig is, geeft informatie over de werkdruk, namelijk dat deze wel een beetje omhoog kan. Om al dit soort subtiele onderscheiden in kaart te brengen is het verstandig om een medewerkerstevredenheidsonderzoek te laten uitvoeren. In plaats van zelf op de man/vrouw af te vragen wat zijn of haar mening is, kun je dan via een anoniem en professioneel onderzoek in kaart brengen wat de medewerkers vinden en wat hun impressies zijn over zaken als motivatie, betrokkenheid en tevredenheid.

Wat kom ik te weten met een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

Zoals gezegd gaat een medewerkerstevredenheidsonderzoek veel verder dan het vragen naar tevredenheid. Je krijgt dus een veel breder perspectief als je een medewerkerstevredenheidsonderzoek laat uitvoeren. Zo krijg je onder andere inzicht in de volgende zaken:

  • De professionaliteit van de organisatiecultuur
  • Verbeterpunten van de organisatie
  • De bijdrage die medewerkers leveren aan het succes van de organisatie

Het zijn dit soort differentiaties die zorgen voor een helder inzicht. Een algemene vraag levert een algemeen antwoord op. Zorgvuldig maatwerk op basis van de organisatie, de werknemers, de locaties en de teams leveren een medewerkerstevredenheidsonderzoek dat precies aangeeft wat er goed is, wat er slecht is en wat er verbeterd kan worden. Het medewerkerstevredenheidsonderzoek is dan ook niet zomaar een onderzoek waar je verder niets meer mee kunt. Het is dus niet zo dat je te weten komt wat er beter kan zonder advies. Na het medewerkerstevredenheidsonderzoek worden er conclusies getrokken op basis van de responses en krijg je gerichte adviezen over hoe je je organisatie en je personeelsbeleid kunt optimaliseren. Ook de werknemers zelf zullen aan kunnen geven wat zij zelf kunnen doen om bepaalde zaken te optimaliseren. Het functioneren van een team op een afdeling kan Bijvoorbeeld vaak verbeterd worden zonder inmenging van een werkgever.

Alle informatie vind je op duomarketresearch.nl

Mocht je meer willen weten over medewerkerstevredenheidsonderzoek dan kun je terecht op de bovenstaande website. Allereerst kun je hier rustig lezen wat je zoal kunt bereiken met een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Dus de website leent zich prima voor een eerste oriëntatie. Wil je meer weten, dan is er van alles te downloaden om te zien hoe een dergelijk onderzoek eruit ziet en wat er gebeurt met de resultaten. Tot slot is het ook heel gemakkelijk om direct online via de website een offerte aan te vragen. Dit is natuurlijk geheel vrijblijvend en geeft dus je dus een inzicht in de kosten van een dergelijk onderzoek.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn