ZZP administratie: 5 handige tips

Als kleine zelfstandige heb je veel vrijheid. Je kunt werken wanneer je wilt , bent eigen baas en bent zelf verantwoordelijk voor het werk dat je aflevert. Het werk heeft veel voordelen, maar er zijn ook een aantal minder leuke aspecten. Een daarvan is de ZZP administratie. Als ZZP’er moet je een eigen administratie bijhouden, die je aan de belastingdienst moet kunnen overhandigen. Deze administratie moet te allen tijde actueel zijn, ook wanneer je meer gaat verdienen, of je plotseling meer kosten maakt. Hoe kun je dat het beste doen? Hieronder lees je vijf tips voor het bijhouden van een goede ZZP administratie:

  • Bewaar het overzicht
  • Werk de administratie regelmatig bij
  • Gebruik een digitaal facturatieprogramma
  • Stuur niet te veel facturen
  • Geef het volledige pakket uit handen

In de eerste plaats is het belangrijk dat je het overzicht bewaart. Werk je op een dag verschillende opdrachten af, neem dan na iedere opdracht even de tijd om de ZZP administratie in orde te brengen. Wanneer je dit niet doet, is de kans groot dat je aan het eind van de maand een opdracht vergeet te factureren. Dat is natuurlijk zonde! Bewaar het overzicht, zodat je precies kunt zien wanneer je gewerkt hebt en welke bedragen er nog openstaan. Verder is het zaak om je administratie regelmatig bij te werken. Vaak is een ZZP administratie niet overdreven groot, maar het is wel belangrijk om het werk niet op één bult te gooien. Iedere dag vijf minuten is beter dan een hele dag aan het eind van de maand. Bovendien voorkom je foutjes als je het werk over een langere periode uitspreid. Zorg dus dat je de administratie regelmatig bijwerkt, dan valt het uiteindelijk best mee!

ZZP administratie: facturen sturen

De volgende twee tips hebben te maken met facturatie. Eerst iets over de opslag van facturen: zorg dat je dit allemaal digitaal doet. De Belastingdienst hanteert de regel dat je de administratie bijhoudt in dezelfde vorm als waarin je de facturen verstuurt. Werk je dus met papieren facturen, die je met de post verstuurt, dan moet je ook een papieren ZZP administratie bijhouden. Dat is een enorm gedoe en kost te veel tijd. Kies dus voor een digitaal administratieprogramma, zodat je de administratie ook digitaal bij mag houden. In de meeste programma’s verschijnen de facturen netjes onder elkaar en kun je direct zien wat je winst is over dat kwartaal. Stuur ook niet te veel factureren, hoewel je dat misschien wel zou willen. Het liefst word je natuurlijk direct betaalt nadat je een opdracht hebt afgerond, maar soms is dat niet erg handig. Werk je bijvoorbeeld meerdere dagen voor dezelfde klant, dan is het slimmer om al deze werkzaamheden te bundelen in één factuur. Daarmee voorkom je dat je steeds kleine delen van het geld binnenkrijgt: als de factuur betaalt wordt, heb je alles meteen op je rekening. Bovendien is het eenvoudiger voor je ZZP administratie, omdat je bijvoorbeeld in plaats van drie facturen maar één factuur hebt gestuurd.

Geef alles uit handen

De laatste tip ligt misschien enigszins voor de hand: geef je volledige ZZP administratie uit handen! Bijvoorbeeld aan Kalma Balans, een administratiebureau in Nijmegen. Op hun website, http://kalmabalans.nl/vakgebied/zzp%20administratie.html, lees je meer over de diensten die zij aanbieden. Je kunt ze inschakelen om de hele administratie bij te houden, of bijvoorbeeld om alleen de inkomstenbelasting te doen. Wil je bovenstaand bureau inschakelen? Laat dan van je horen via het contactformulier. Er wordt dan zo snel mogelijk contact met je opgenomen. Indien noodzakelijk wordt er direct een kennismakingsgesprek ingepland om de mogelijkheden door te spreken! 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn